سيستم هاي حرارتي برودتي و تجهيزات استخر
توضيحات تكميلي در رابطه با سيستم هاي حرارتي برودتي و تجهيزات استخر

عيب يابي كولر گازي امري تخصصي و نيازمند تجربه است. مشكلات رايج كولر گازي مواردي همچون خاموش شدن كولر گازي، معيوب بودن ترموستات كولر گازي ، خرابي خازن كولر گازي اسپليت ، اورلود كولر گازي، خرابي كمپرسور كولر گازي، خرابي فن كولر گازي و مواردي از اين قبيل است. در مطلب زير عيب يابي كولر گازي و راه حل هاي مقابله با آن به زباني ساده بيان شده و مورد بررسي قرار گرفته است.

كولرگازي روشن نميشود.

 علت : پريز برق ندارد ، دوشاخه يا سيم رابط كولر معيوب است.

راه حل : با بررسي برق پريز و اطمينان از سالم بودن آن ، بدنه ي كولر را با احتياط جدا نموده و پس از آن دوشاخه را وارد پريز نموده ، توسط ولت متر ميزان برق را در ترمينال اصلي مورد اندازه گيري قرار دهيد .اگر در ترمينال اصلي ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سيم رابط را تعويض نماييد .البته در صورتي كه در بررسي دوشاخه ،عيب خاصي مشاهده نشده باشد.

در بعضي از كولر گازي ها كليد قدرت وجود دارد كه در واقع فاز اصلي مدار از اين كليد عبور نموده. در صورت معيوب بودن كليد قدرت ، به سبب عدم وجود فاز در مدار ، عيب ۱ مشاهده مي شود . كليد قدرت  را مي توان پس از خارج نمودن دوشاخه از پريز مورد آزمايش قرار داد ، بهتر است يكي از سر سيم ها را جدا كنيد.

اهم متر را بر روي رنج R*1 قرار داده و رابط ها را به پايه هاي كليد متصل سازيد .اگر كليد سالم باشد با قرار دادن آن بر روي حالت OFF عقربه به سمت بي نهايت باز مي گردد.

ترموستات كولر گازي خراب است.

دوشاخه كولر را از پريز خارج نموده و پس از جدا نمودن سيم هاي رابط ترموستات رابط هاي اهم متر را به آن متصل نماييد. با حركت ترموستات (ولوم ترموستات) در جهت عقربه هاي ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده و در حدود عدد صفر مي ايستد و با قطع ترموستات (حركت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بي نهايت باز مي گردد .

اگر به هنگام تست كليد، موارد مذكور مشاهده نشد كليد ترموستات معيوب است . ترموستات را تعويض نماييد .

حتما هنگام خريد ترموستات جديد، توجه داشته باشيد كه ترموستات مختص كولر گازي را خريداري نماييد.

سيم هاي رابط بين پنل داخلي و خارجي كولر گازي قطع شده اند.

اگر در سيم بندي مدار اصلي ، فاز يا نول قطع شده باشد ، عيب ۱ به وجود مي آيد بنابر اين لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بين ترموستات و كليد موتور فن بررسي شود.

موتور فن كولر گازي روشن مي شود اما كمپرسور به راه نمي افتد.

فاز يا نول اصلي كمپرسور قطع است.

سيم هاي رابط را مورد بررسي قرار دهيد و در صورت مشاهده سيمي كه از محل اتصال خود خارج شده، نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نماييد.

كمپرسور و فن هردو در حال كارند اما خنك كنندگي كولرگازي بسيار كم است.

ترموستات تنظيم نيست.

ترموستات را بر روي درجه مناسب قرار دهيد تا سرمايي كه كولر ايجاد مي كند پاسخگوي نياز محيط باشد.

موتور فن نيم سوز شده

اگر سرعت فن تقليل يابد سرماي كمتري وارد محيط مي شود در نتيجه عملكرد كولر مطلوب نخواهد بود .موتور فن را به تنهايي مورد آمپركشي قرار دهيد. اگر جريان اضافي مي كشد ، نيم سوز است ،به تجديد سيم پيچي فن اقدام نماييد.

فيلتر خروجي هواي پنل داخلي كثيف است.

پس از خروج فيلتر آن را كاملا تميز نماييد ، جهت شستشوي فيلتر به مندرجات دفترچه هاي راهنما دقيقا توجه كنيد.

مسير ورودي هوا مسدود شده.

توسط يك فرچه ورودي هاي هوا به داخل را تميز نماييد .

ياتاقان هاي محور فن خراب است .

از آنجا كه صحت عملكرد ياتاقان ها در سرعت محور فن بسيار موثر است خرابي آنها علاوه بر آن كه هواي خروجي را كاهش مي دهد صداي شديدي را نيز ايجاد مي سازد. در صورت مشاهده اين عيب ياتاقان ها را تعويض نماييد.

اورلود ، دائما در حالت قطع است.

كنتاكت هاي اورلود در حالت عادي به هم متصل هستند كه اين اتصال به وسيله اهم متر ديده مي شود در غير اين صورت اورلود با شماره كد مشابه خود تعويض مي شود.لازم به ذكر است در اكثر كولر هاي گازي اورلود درون پوسته آهني كمپرسور تعبيه شده كه در اين صورت رفع عيب قدري مشكل مي شود.

كمپرسور معيوب است.

بهتر است كمپرسور كولر گازي را در حالي كه متصل به برق است مورد آزمايش قرار دهيد . كولر را روشن نموده و موتور فن را به حركت اندازيد. ترموستات را نيز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سيم هاي موتور را شناسايي نموده ايد ، ابتدا ولتاژ دو سر اصلي و مشترك و كمكي را مورد اندازه گيري قرار دهيد، اگر به هر دو سيم پيچ ولتاژ به اندازه كافي مي رسد اما حركت نمي كند بايد كمپرسور را تعمير يا تعويض نماييد.

خازن راه انداز كمپرسور كولر معيوب است.

اگر خازن معيوب باشد ، به محض حركت ترموستات در جهت عقربه هاي ساعت موتور ميل به حركت از خود نشان مي دهد اما به راه نمي افتد .

عموما اين حالت كمپرسور توسط كم نور شدن لامپ هاي روشنايي منزل قابل رويت و تشخيص است. به واسطه جريان اضافي كه كمپرسور در اين حالت مي كشد ، اورلود نيز عمل مي كند وخازن را از مدار خارج نموده و پس از تخليه به يكي از روش هاي گفته شده در مبحث خازن هاي آن را آزمايش كنيد .

در صورت مشاهده عيب خازن ، نسبت به تهيه خازن جديد اقدام نماييد.

كليد فن كولر گازي را روي تمام حالت ها قرار داده ايم اما ، فن روشن نمي شود.(كمپرسور عمل مي كند)

فاز يا نول اصلي فن قطع شده است.

از جمله احتمالات مي تواند اين باشد كه فاز كليد چند حالته ويا نول خود موتور فن قطع شده باشد. دو خط مذكور را بررسي نموده و در صورت مواجه با پارگي و يا جداشدن سيمي از كنتاكت خود، عيب را بر طرف سازيد تا فن به كار خود ادامه دهد.

كليد فن خراب است.

كولر گازي را از برق جدا نموده وپس از آزاد ساختن كنتاكت هاي كليد فن ،يكي از رابط هاي اهم متر را روي كنتاكت ورودي فاز قرار داده و با زدن كليد (حالت ۱) ، مي بايست با اتصال رابط دوم اهم متر برروي يكي از پايه ها، عقربه منحرف و در حدود صفر بايستد .

در حالت ۲ كليد رابطين اهم متر بر روي كنتاكت مشترك و يكي ديگر از پايه ها ارتباط نشان خواهد داد و از آن جا كه فن به هيچ وجه روشن نمي شود در آزمايش كليد هيچ كدام از حالت هاي كليد انحراف عقربه در اهم متر را ايجاد نمي سازد ( اگر كليد خراب باشد ) .كليد را تعويض كنيد تا موتورفن با حركت كليد راه افتد.

خازن راه انداز موتور فن معيوب شده.

اگر مشكل از خازن باشد ، با حالت ۱ كليد فن ، موتور صداي هوم داده و شروع به آمپر كشي مي كند كه اگر به موقع كليد فن در حالت خاموشي قرار نگيرد ،موتور فن خواهد سوخت.

همين واكنش موتور در ساير حالت هاي كليد فن نيز با كمي شدت يا ضعف مشاهده مي شود .خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخليه به يكي از روش هاي گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمايش نماييد ، اگر خازن معيوب است آن را تعويض نماييد.

از آن جا كه موتور فن پيچيده است و از نوع آنسكرون هاي چند سرعته محسوب مي شود ، تشخيص سيم پيچ معيوب و رفع عيب آن تا حدودي مشكل است . توصيه مي شود موتور را به تعميرگاه منتقل و رفع عيب آن را به تعميركاري مجرب واگذار كنيد.

ادامه اين مطلب، اطلاعات فني و تخصصي و قيمت كولر گازي در انواع برندها و مدل ها را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۴۰:۳۳ ] [ zg ] [ نظرات (0) ]

پوسته بدنه برج خنك كننده (Casing)كه دو وظيفه هم دارد يكي اينكه ديواره و محفظه‌اي را در اطراف پركن‌ها (پكينگ‌ها) ايجاد مي‌كند كه مسير هواي محصوربه محفظه‌اي را ايجاد كند و جريان هوا را از ميان پركن‌ها عبور دهد و دوم اينكه از پاشش آب به بيرون از برج خنك كننده جلوگيري مي‌كند و داخل برج خنك كن نگه مي‌دارد.

اجزاي برج خنك كننده

پوسته‌ي بدنه در برج‌هاي خنك كننده معمولاً  از جنس گالوانيزه و يا فايبر گلاس آنتي UV ساخته مي‌شود. تشتك تحتاني برج خنك كننده محل جمع آوري آب سرد جهت تامين مكش پمپ كندانسور مي‌باشد عمق تشتك معمولاً بين 12 تا 18 اينچ است كه عمق آب در زمان كار كمتر از 12 اينچ است.

برج خنك كننده تشتك تحتاني

در برج‌هاي خنك كننده مكعب سيستم توزيع آب به دو صورت تشتك در بالاي برج يا به صورت پاشش به وسيله نازل مي‌باشد.

دركاركرد برج ‌هاي مدور بايد زاويه پاشش آب روي پكنيگ‌‌ها- شبكه قطره گير- تعداد دور بازوها واسپرينگلر طوري تنظيم شود كه از پاشش آب به خارج برج خنك كننده جلوگيري شود. پكنيگ‌ها (Packing) يا همان پركن‌هاي برج خنك كننده به انوع پكنيگ‌هاي فيلم يا لايه‌اي- پكنيگ‌هاي پاششي يا اسپلش كه از PVC و PP و PE و ABS ساخته مي‌شوند.

نگهدارنده‌هاي (Supports)جهت سر هم كردن اجزاء برج خنك كننده استفاده مي‌گردد كه معمولاً از جنس گالوانيزه گرم يا فايبر گلاس تقويت شده هستند. نگهدارنده‌ها در برج‌هاي خنك كننده جهت اتصال تشتك به بدنه- نصب الكتروموتور – مهار پكنيگ‌ها و به عنوان پايه نصب در برج‌هاي مدور بالاي 150 تن مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

پكينگ برج خنك كننده

در برج خنك كننده مكعبي از دو نوع پكينگ فيلم و پكينگ اسپلش مي توان استفاده كرد. نوع پكينگ فيلم در كاربرهاي متفاوت داراي مشخصات متفاوت مي باشد. در سيستم هاي تهويه مطبوع به جهت جلوگيري از رسوب گيري و از طرفي افزايش راندمان معمولا از پكينگ هاي فيلم 19 مكيلي متر با ضخامت 300 تا 500 ميكرون استفاده مي شود. پكينگ هاي فيلم بكار رفته در برج خنك كننده مكعبي از جنس PVC يا PP در ضخامت هاي مختلف با گام هاي متفاوت از نوع مقاوم در برابر اشعه UV با گريد دارويي مي باشد.

فن برج خنك كننده

فن برج خنك كننده وظيفه گردش هوا بروي پكينگ هاي برج و تبادل حرارتي بين آب و هوا را بر عهده دارد. با كاهش وافزايش سرعت فن مي توان راندمان برج و دماي آب خروجي از برج را كنترل كرد. كنترل سرعت گردش فن و الكتروموتور فن برج توسط درايو يا اينورتر انجام مي شود.

اطلاعات فني و تخصصي و قيمت برج خنك كننده را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۰۰:۱۵ ] [ zg ] [ نظرات (0) ]

برج خنك كننده چيست؟

برج خنك‌كننده يا همان كولينگ تاور وسيله‌اي براي دفع حرارت آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طريق تبادل حرارتي با هوا است. برج‌هاي خنك‌كن معمولاً باتبخير آب، حرارت ايجاد شده در يك واحد شيميايي را دفع كرده و سيال سرويس را تا دماي حباب مرطوب هوا پايين مي‌آورند؛ البته بايد در نظر داشت در برخي از برج‌هاي خنك‌كن با چرخه بسته كه به برج خنك‌كن خشك مشهور هستند، كاهش دماي سيال سرويس صرفاً تا دمايي نزديك به دماي حباب خشك هوا امكان‌پذير است.

به عبارت ساده‌تر، كولينگ تاور سيستمي است كه از آن به جهت خنك سازي آبي در فرآيندهاي سردسازي سيستم‌هاي تهويه مطبوع، پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها و غيره استفاده مي‌گردد.

كولينگ تاور

اساس كار برج خنك كننده

اساس كار برج خنك كننده يا كولينگ تاور بر مبناي برقرار سطح تماس زياد آب تا حد ممكن با هوا براي مدت زمان طولاني مي باشد. در نوع اسپري برج خنك كننده، كل زمان تماس آب و هوا مي تواند با افزايش ارتفاع برج، افزايش يابد كه باعث افتادن آب از فاصله بيشتر مي شود. در صورتي ارتفاع برج را بينهايت در نظر بگيريم، دماي آب سرد توليدي برابر با مرطوب هوا و دماي هواي خروجي نيز برابر با دماي آب داغ ورودي (محدوده ي سايكرومتريك) خواهد بود.

انواع برج خنك كننده (كولينگ تاور)

به طور كلي عملكرد انواع برج خنك كننده را مي توان به سه دسته كلي تقسيم بندي كرد:

دسته اول برج خنك كننده يا كولينگ تاور مرطوب بوده كه در اين دسته آب بر روي پكينگ برج خنك كننده ريخته شده و در اثر مجاورت با هوا خنك مي شود.

در دسته دوم كه به نوع خشك شناخته ميشود آب درون لوله ها با كمك فن خنك شده كه اين دسته از برج هاي خنك كننده بيشتر در مناطق كم آب و يا مكان هايي كه سلامت آب داراي اهميت بالايي باشد استفاده مي شود.

دسته سوم از انواع كولينگ تاور كه تركيبي از مورد اول و دوم است به اين صورت مي باشد كه آب دورن لوله ها به كمك فن و پاشش آب بر روي لوله ها خنك مي شود دسته سوم به عنوان برج خنك كننده مدار بسته نيز شناخته ميشود. كاهش دماي آب خروجي از اين گروه برج هاي خنك كننده نسبت به دسته دوم  بيشتر مي باشد.

از برج خنك كن در سيستم خنك‌كاري ، پتروشيمي يا ساير واحدهاي شيميايي مشابه نيروگاه هاي حرارتي و سيستم‌هاي اچ وي اي سي براي تهويه مطبوع ساختمان استفاده مي‌شود. دسته‌بندي برج‌هاي خنك‌كن بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت مي‌گيرد؛ متداول‌ترين گونه‌هاي برج خنك‌كن بر اساس مكانيزم‌هاي جابه‌جايي طبيعي و جابه‌جايي اجباري تقسيم‌بندي مي‌شوند.

اطلاعات فني و تخصصي و قيمت برج خنك كننده را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۰:۳۱ ] [ zg ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه

لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 10
همه : 0
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی