سيستم هاي حرارتي برودتي و تجهيزات استخر
توضيحات تكميلي در رابطه با سيستم هاي حرارتي برودتي و تجهيزات استخر

اگر شما از افرادي هستيد كه براي تهيه سيستم تهويه مطبوع براي ساختمان يا پروژه خود دچار ترديد هستيد كه كدام يك از دستگاه هاي تهويه مطبوع براي فضاي شما مناسب تر است تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد باشيد. در اين مطلب به بررسي و مقايسه سيستم هاي تهويه مطبوع مانند كولر گازي ، داكت اسپليت ، چيلر و همچنين مزايا و معايب هر دستگاه پرداخته ايم.

شما مي توانيد با مطالعه اين مطلب و با شناختي كامل نسبت به سيستم هاي تهويه، بتوانيد با در نظر گرفتن شرايط و ويژگي هاي محل مورد نظر، انتخابي مناسب براي تهويه فضاي خود داشته باشيد.

 

مقايسه داكت اسپليت، كولر گازي و چيلر

 

 

در سيستم هاي تهويه مطبوع استفاده از چيلر و فن كويل داراي هزبنه اوليه و هزينه نگهداري بالاتر اما  داراي كيفيت بهتر از كولر گازي و داكت اسپليت است.

داكت اسپليت كه  طي چند سال اخير استفاده از آن در ايران رواج يافته نسبت به چيلر و فن كويل داراي كيفيت پايينتري است اما از دستگاه هاي كولر گازي بهتر است.

استفاده از كولر گازي به جهت صرفه اقتصادي بيشتر مورد توجه و استفاده قرار ميگيرد اما به لحاظ كيفيت در اين مقايسه رتبه سوم را دارد.

دستگاه هاي ديگر تهويه مطبوع مانند vrf ، كولر آبي، ايرواشر، هواساز و ايرواشر آپارتماني وجود دارند كه هر كدام در كاربري هاي خاص خود استفاده ميشوند.

سيستم كولر آبي ارزانترين سيستم تهويه مطبوع و خارج از رنج آسايش و سيستم باكتريال است و يك سيستم منسوخ است.

vrf به جهت هزينه اوليه و نگهداري بالا و هزينه لوله كشي بالا اكثرا در پروژه ها صرفه مالي ندارد و تنها در يك سري پروژه هاي اداري وتجاري خاص استفاده ميشود.

ايرواشر و هواساز مربوط به سيستم هاي صنعتي، اداري، تجاري و يكپارچه است و استفاده از آنها براي كاربري هاي مسكوني توصيه نميشود.

ايرواشرهاي آپارتماني و مسكوني به لحاظ بهداشتي و كيفيت عملكرد در رده كولر آبي قرار ميگيرند و داراي كيفيت تهويه پاييني هستند.

داكت اسپليت

داكت اسپيلت به سيستم كولر گازي كانالي گفته مي شود كه از ظرفيت ١٨٠٠٠ تا ۶٠٠٠٠  بي تي يو بر ساعت توليد مي شود.

داكت اسپليت يك پنل خارجي و يك پنل توكار داخلي دارد كه امكان كانال كشي به اتاق ها و فضاي نشيمن را دارد.

رابطه بين پنل داخلي و خارجي يك جفت لوله مسي رفت و برگشتي است كه نبايد از متراژ خاصي بيشتر شود.

در سيستم داكت اسپليت توزيع هوا در اتاق ها توسط سيستم كانال كشي انجام ميشود.

استفاده از جريان هوا براي تهويه و سرمايش و گرمايش فضاهاي مشترك مشكلاتي از جمله كنترل ميزان هواي مورد نياز هر فضا را دارد كه كنترل دما را مشكل ميكند.

برخي از داكت اسپليت ها امكان تامين هواي تازه و تزريق به محيط را دارند.

 

داكت اسپليت

 

كنترل دما در سيستم داكت اسپليت بدليل استفاده از يك ترموستات در محيط مشترك به درستي انجام نميشود. براي مثال اگر در يك واحد مسكوني كه از داكت اسپليت استفاده شده است بخواهيم دماي اتاق را تنظيم كنيم تنها راه تنظيم دما از روي پنل كنترل در فضاي سالن است و يا اينكه به روش مكانيكي دريچه هوا را ببنديم كه در اين صورت فشار هوا به دريچه هاي ديگر اعمال ميشود.

چيلر و فن كويل

چيلر يك دستگاه توليد آب سرد است. در واقع چيلر يك آبسردكن بزرگ است كه آب سرد توليد شده را به وسيله پمپ بايد به داخل واحدها هدايت كرد. لوله‌كشي بين واحدها و موتورخانه و چيلر از لوله‌هاي فولادي است. در داخل واحدها آب سرد بايد گرماي محيط را بگيرد و محيط را خنك كند كه به وسيله دستگاه فن كويل اين كار انجام مي شود. فن كويل ها داراي يك كويل آب مسي و يك فن هستند كه با گردش آب سرد در كويل آنها باد خروجي از آن خنك مي شود.

در استفاده از سيستم چيلر و فن كويل ميتوان با جريان آبگرم در فن كويل ها محيط را گرم كرد. چيلر در سيتسمهاي تهويه مطبوع فقط در فصل گرما كار ميكند و در فصل سرما بايد جريان آبگرم موتورخانه درون فن كويل ها هدايت شود.

در استفاده از چيلر به ازاي هر فضا بايد يك دستگاه فن كويل در نظر گرفته شود. فن كويل ديواري ، سقفي، زميني، كاستي، كانالي و...

در سيستم هاي مسكوني معمولا از فن كويل هاي سقفي توكار و زميني استفاده ميشود و در سيستم هاي تجاري و اداري از مدل هاي كانالي، كاستي و ديواري استفاده ميشود.

به چيلر هاي زير ۱۰ تن ميني چيلر گفته ميشود، سيستم كاري چيلر و ميني چيلر تفاوتي ندارد و تنها تفاوت در ابعاد و ظرفيت دستگاه است.

كولر گازي

كولر گازي در انواع ايستاده، پرتابل، ديواري و كاستي توليد ميشود. كه اكثرا به سيستم آنها آشنا هستند. كولر هاي گازي داراي ظرفيتي نهايتاً تا ۹۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت هستند كه به صورت ديواري، زميني و سقفي نصب مي‌شوند و براي هر فضا بايد يك دستگاه كولر گازي مجزا در نظر گرفته شود.

هر دستگاه كولر گازي داراي يك پنل بيروني است كه بايد در محل مناسب با جريان هواي مناسب نصب شود و فاصله مجاز آن با پنل داخلي حفظ شود. در صورتي كه طول يا ارتفاع لوله كشي كولر گازي از متراژ ذكر شده در كاتالوگ  تجاوز كند امكان آسيب به دستگاه وجود دارد.

محدوديت ظرفيت و محدوديت طول لوله كشي و تعداد پنل هاي خارجي زياد، استفاده از كولر گازي را براي پروژه‌هاي بزرگ محدود مي كند.

كولر گازي داراي انواع سرد تنها و سرد و گرم است كه  داراي رنج دمايي كاركرد از ۴۸ تا ۰ درجه است. در دماهاي پايين تر و سردتر از ۵ درجه سانتيگراد به درستي عمل نميكند و نميتوان به سيستم گرمايش آن در همه شرايط اعتماد كرد.

در مناطق گرمسيري كه دما تا ۶۰ درجه ميرسد از سيستم كولر گازي حاره اي يا همان تروپيكال استفاده ميشود اين دستگاه ها عمولا تا ۵۶ و در برخي برندها تا ۶۰ درجه عمل ميكنند. كولر گازي تروپيكال سيستم گرمايش ندارد و فقط بصورت سرمايشي عمل ميكند.

مقايسه داكت اسپيلت، كولرگازي و چيلر به لحاظ اقتصادي

به لحاظ اقتصادي در مورد هزينه اوليه و هزينه هاي نگهداري و تعميرات مي‌توان گفت كه چيلر پر هزينه ترين سيستم سرمايشي است. در رده دوم داكت اسپليت و كم هزينه ترين دستگاه، كولر گازي است.

هزينه اوليه چيلر مربوط به تهيه دستگاه چيلر، فن كويل ها، لوله كشي بين فن كويل ها، سيستم پمپاژ آب و سيستم انبساط و هزينه سيستم هاي كنترل و... است.

هزينه هاي مربوط به داكت اسپليت مربوط به لوله كشي بين پنل بيروني و داخلي و كانال كشي سيستم داخلي داكت اسپليت است.

مقايسه داكت اسپليت، كولر گازي و چيلر به لحاظ كيفيت عملكرد

كيفيت عملكرد سيستم چيلر و فن كويل بالاتر از سيستم داكت اسپليت و كولر گازي است. در مورد كيفيت عملكرد داكت اسپليت بايد گفت كه چون دستگاه به صورت مركزي براي همه اتاق ها و دريچه ها در نظر گرفته مي‌شود، اولاً صداي بالايي ايجاد مي كند. ثانياً كنترل دماهاي هر اتاق دشوارتر است. چرا كه كنترلر دما در داكت اسپليت ها يك واحد مركزي در فضاي مشترك واحد مسكوني است و سنسوري براي كنترل دماي اتاق ها ندارد. اما در مورد چيلر و فن كويل چون هر دستگاه با ترموستات محيطي مربوط به همان محيط كنترل مي‌شود امكان خاموش كردن فن كويل اتاق خواب در طول روز كه از آن استفاده نمي شود وجود دارد و دماي هر فضا را مي توان با ترموستات همان فضا كنترل كرد.

مزاياي چيلر و فن كويل

  1. سيستم خنك كاري يكپارچه مجموعه
  2. كنترل دما و كنترل كاركرد هر دستگاه فن كويل به صورت مجزا
  3. امكان مادولار كردن چيلر و كنترل ظرفيت طبق نياز ساختمان
  4. امكان تهويه ساختمان هاي بزرگ و ظرفيت نامحدود چيلر
  5. امكان نصب چيلر در موتورخانه طبقات پايين، روي بام و يا در حياط ساختمان
  6. امكان اتصال برخي از مدل‌هاي فن كويل به سيستم هواي تازه.

معايب چيلر

  1. هزينه اوليه بالا
  2. هزينه تعميرات و نگهداري بالا نياز به اپراتور متخصص
  3. اشغال فضاي موتورخانه يا بام ساختمان
  4. نياز به تامين آب نرم و سختي گيري آب با حجم زياد براي چيلرهاي آب خنك
  5. در صورت خرابي سرمايش كل مجموعه از كار مي افتد مگر اينكه از دو دستگاه چيلر استفاده شده باشد.

مزاياي داكت اسپليت

  1. سيستم يكپارچه گرمايش و سرمايش واحد
  2. امكان لوله كشي با طول بالا
  3. عدم نياز به پمپ آب و سيستم لوله‌كشي آب
  4. امكان نصب كويل آبگرم
  5. امكان اتصال به پكيج و موتورخانه مركزي گرمايش سرمايش با كويل DX و راندمان بالا
  6. نصب در سقف كاذب و پنهان و دور از ديد
  7. قيمت نسبتاً مناسب
  8. امكان اتصال به سيستم هواي تازه.

معايب داكت اسپليت

  1. صداي زياد در واحدهاي مسكوني و اداري
  2. عدم امكان كنترل دماي هر اتاق به صورت مجزا
  3. نياز به كانال كشي
  4. اشغال فضاي سقف كاذب گرمايش ضعيف با كويل گرمايي به نسبت رادياتورها و سيستم شوفاژ
  5. عدم امكان كنترل ظرفيت و در نتيجه مصرف برق بالا.

 مزاياي كولر گازي

  1. قيمت اوليه مناسب
  2. امكان خاموش و روشن كردن دستگاه هر فضا
  3. عدم نياز به لوله كشي آب و سيستم پمپاژ و كانال كشي
  4. تنوع محصولات كولر گازي مانند كولر گازي ايستاده ، پنجره اي، كاستي، ديواري و....

معايب كولر گازي

  1. عدم امكان لوله كشي كولر گازي با طول بالا
  2. عدم امكان اتصال به سيستم هواي تازه
  3. محدوديت ظرفيت
  4. چيدمان پنل هاي خارجي
  5. تخليه آب كندانس از چند نقطه.

در ادامه مي توانيد قيمت محصولات و همچنين اطلاعات فني و تخصصي در رابطه با انواع سيستم هاي تهويه مطبوع، كولر گازي، داكت اسپليت، فن كويل، چيلر، هواساز و برج خنك كننده را در انواع برندها، مدل ها و ظرفيت ها در وبسايت تخصصي بامين تهويه مشاهده نماييد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۴۱:۳۰ ] [ zg ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی